Ansatte og visum i Oman
Nøkkelfakta
- Arbeidstid
- 8 timer per dag og 40 timer per uke
- Helg
- Fredag og lørdag
- Årlig ferie
- 30 dager etter 6 måneder
- Oppsigelsesfrist ved tidsubestemt arbeidsavtale
- 30 dager skriftlig for ansatte med månedslønn og 15 dager for andre
- Sluttvederlag for utenlandske ansatte
- Minst én måneds grunnlønn for hvert år i tjeneste. Et sparefond på 9 %, finansiert av arbeidsgiveren, erstatter den fra 19. juli 2027
- Trygdeavgift for omanske ansatte
- Arbeidstaker 8 %. Arbeidsgiver 14,5 % fra 19. juli 2026
- Trygdeavgift for utenlandske ansatte
- Arbeidsgiver betaler 2 % av månedslønnen fra 19. juli 2026. Ingen pensjonsbidrag
- Bot for omanisering
- OMR 500 til 1 000 for hver omaner som en arbeidsgiver er pålagt å ansette
På denne siden
01Arbeidsavtaler og prøvetid
En tidsbestemt arbeidsavtale varer i opptil fem år. Ansettelsen regnes som tidsubestemt når samlet ansettelsestid overstiger fem år.
- Arbeidsloven (Royal Decree 53/2023) trådte i kraft 26. juli 2023. Den erstattet Royal Decree 35/2003.
- En tidsbestemt arbeidsavtale varer i opptil fem år (artikkel 34). Den kan fornyes etter avtale og blir ikke automatisk tidsubestemt ved fornyelse.
- Ansettelsen regnes som tidsubestemt når samlet ansettelsestid overstiger fem år (artikkel 35).
- Prøvetiden er opptil 3 måneder for ansatte med månedslønn og 2 måneder for andre. Den kan brukes én gang hos en arbeidsgiver.
- Begge parter har en oppsigelsesfrist på 7 dager i prøvetiden.
02Oppsigelse og opphør av arbeidsforholdet
Ved tidsubestemt arbeidsavtale er oppsigelsesfristen 30 dager skriftlig for ansatte med månedslønn og 15 dager for andre. Oppsigelse krever saklig grunn.
- Oppsigelsesfristen er lengre hvis arbeidsavtalen sier det.
- Avskjed uten oppsigelsesfrist er begrenset til ni tilfeller som er angitt i loven, og gir ikke rett til sluttvederlag.
- Usaklig oppsigelse gir erstatning på 3 til 12 måneders bruttolønn eller gjeninnsettelse.
- Nedbemanning er tillatt av økonomiske årsaker, med godkjenning fra en komité og minst tre måneders oppsigelsesfrist.
- En konkurranseklausul er tillatt for opptil to år og innenfor arbeidsgiverens område, for ansatte som har tilgang til fortrolig informasjon.
03Arbeidstid og helg
Arbeidstiden er 8 timer per dag og 40 timer per uke. Helgen er fredag og lørdag.
- Ramadan: muslimske ansatte arbeider høyst 6 timer per dag eller 30 timer per uke.
- Maksimal daglig arbeidstid: samlet antall timer, inkludert overtid, kan ikke overstige 12 per dag.
- Overtid: betales med grunnlønn med tillegg på 25 % på dagtid og 50 % på natt.
- Hvile: minst to sammenhengende betalte hviledager i uken.
04Ferie og offentlige helligdager
Årlig ferie er 30 dager etter 6 måneder. Fødselspermisjon er 98 dager, og farspermisjon er 7 dager.
| Permisjon | Rettighet |
|---|---|
| Årlig ferie | 30 dager etter 6 måneder |
| Sykepermisjon | Opptil 182 dager med gradert lønn |
| Fødselspermisjon | 98 dager |
| Farspermisjon | 7 dager |
Sykelønn
| Dager med sykepermisjon | Lønn |
|---|---|
| Dag 1 til 21 | 100 % |
| Dag 22 til 35 | 75 % |
| Dag 36 til 70 | 50 % |
| Etter dag 70 | 35 % |
Offentlige helligdager i 2026, som kunngjort av ministerrådet
| Helligdag | Dato |
|---|---|
| Tiltredelsesdagen | Torsdag 15. januar |
| Al Isra'a wal Miraj | Søndag 18. januar |
| Hijri-nyttår | Torsdag 18. juni |
| Profetens fødselsdag | Torsdag 27. august |
| Nasjonaldagen | Onsdag 25. og torsdag 26. november |
| Eid Al Fitr og Eid Al Adha | Kunngjøres hvert år etter observasjon av nymånen |
Sammen med helgen gir nasjonaldagen fire sammenhengende fridager, fra onsdag 25. til lørdag 28. november 2026.
05Sluttvederlag
Utenlandske ansatte får minst én måneds grunnlønn for hvert år i tjeneste, forholdsmessig for deler av år. Et sparefond på 9 %, finansiert av arbeidsgiveren, erstatter ordningen fra 19. juli 2027. Omanske ansatte får ikke sluttvederlag og er dekket av trygdeordningen.
- Avskjed uten oppsigelsesfrist gir ikke rett til sluttvederlag.
06Fagforeninger og streik
Registrerte fagforeninger, fagforbund for sektorer og Generalforbundet for arbeidere (General Confederation of Workers) har status som juridisk person.
- En streik krever godkjenning fra tre fjerdedeler av en fagforenings generalforsamling og tre ukers skriftlig varsel.
- Streik er forbudt i samfunnsviktige tjenester som olje, havner, flyplasser og kollektivtransport.
07Trygd
Arbeidsgivere betaler trygdeavgift av hver ansatts avgiftsgrunnlag. Satsene er ulike for omanske og utenlandske ansatte.
| Gruppe av ansatte | Arbeidsgiver | Arbeidstaker | Merknader |
|---|---|---|---|
| Omanske ansatte | 14,5 % fra 19. juli 2026 | 8 % | Arbeidsgiver: 11 % pensjon, 1 % arbeidsskade, 1 % fødsels- og farspermisjon, 0,5 % jobbsikkerhet, 1 % sykepermisjon og ekstraordinær permisjon. Arbeidstaker: 7,5 % pensjon og 0,5 % jobbsikkerhet |
| Utenlandske ansatte | 2 % av månedslønnen fra 19. juli 2026 | Ingen pensjonsbidrag | Arbeidsgiver: 1 % forsikring for fødsels- og farspermisjon og 1 % forsikring for sykepermisjon og ekstraordinær permisjon |
- Loven om sosial beskyttelse (Social Protection Law, Royal Decree 52/2023, endret ved Royal Decree 60/2025) fastsetter reglene.
- Grunnlag: grunnlønn pluss faste tillegg i arbeidsavtalen. Bonuser og overtid holdes utenfor.
- Øvre grense: ordningene for pensjon og arbeidsskade er begrenset til OMR 3 000 per måned. Bidrag til jobbsikkerhet, fødselspermisjon og farspermisjon og sykepermisjon har ingen øvre grense.
- Sykepermisjon og ekstraordinær permisjon: ordningen startet 19. juli 2026. Arbeidsgiveren dekker den fullt ut, og den har ingen lønnstak.
- Artikkel 68 i loven om sosial beskyttelse fastsetter den ansattes pensjonsandel til 7,5 % og arbeidsgiverens andel til 11 %.
08Omanisering (Omanisation)
Arbeidsgivere må ansette omanere. Arbeidsministeren fastsetter prosentandeler for bransjer, aktiviteter og yrker og angir hvilke stillinger som er forbeholdt omanere.
- Arbeidsgivere deler en årlig lokaliseringsstrategi med arbeidsdepartementet og planlegger og gir omanere opplæring for lederroller.
- En virksomhet med utenlandske eiere må ansette minst én omaner når virksomheten har vært registrert i ett år (MOCIIP Decision 411/2025). Manglende oppfyllelse kan føre til et omfattende forbud mot tjenester, uavhengig av antall ansatte.
- Andre virksomheter med 10 eller flere ansatte leverer en ansettelsesplan innen tre måneder etter underretning fra arbeidsdepartementet. Virksomheter med færre enn 10 ansatte har seks måneder.
- Hvis kravene ikke overholdes etter underretning, utløses et automatisk forbud mot nye lisenser.
- Deltidsarbeid og regler om minstelønn gjelder bare omanske arbeidstakere.
Bøter (arbeidsloven, artikkel 143 og 144)
- OMR 500 til 1 000 for hver omaner som en arbeidsgiver er pålagt å ansette. Arbeidsgiveren har seks måneder fra oppdagelsen til å rette seg etter kravet, og boten dobles ved gjentakelse.
- Å ansette en ikke-omaner i en stilling som er forbeholdt omanere, medfører en bot på OMR 1 000 til 2 000, fengsel fra 10 dager til én måned, eller begge deler. Arbeidsdepartementet kan også innføre et forbud mot rekruttering i opptil to år.
Andre konsekvenser
- Gebyrene for arbeidstillatelse settes ned med 30 % for arbeidsgivere som oppfyller de fastsatte satsene for omanisering, og dobles for dem som ikke gjør det (Ministerial Resolution 602/2025).
- Tender Board Circular 2025/2 pålegger offentlige oppdragsgivere ikke å inngå kontrakter med selskaper som ikke oppfyller satsene for omanisering.
09Arbeidstillatelser og gebyrer
Arbeidsgiveren innhenter godkjenning fra arbeidsdepartementet for å ta inn en utenlandsk arbeidstaker i et bestemt yrke. Arbeidstillatelsen gjelder i 24 måneder, i samsvar med oppholdsperioden, og kan ikke fornyes.
- Ministerial Resolution 602/2025 (oktober 2025) fastsetter at tillatelsen gjelder i 24 måneder.
- Den separate yrkestillatelsen gir arbeidstakeren rett til å utøve yrket. Den gjelder i opptil 24 måneder og kan fornyes.
Gebyrer for yrkestillatelse
| Emne | Gebyr |
|---|---|
| Yrker i første klasse | OMR 301 |
| Yrker i annen klasse | OMR 251 |
| Yrker i tredje klasse | OMR 201 |
| Yrker i investorklassen | Gebyret for første klasse |
| Endring av yrke på tillatelsen | OMR 5 |
| Sen fornyelse | OMR 10 per måned, begrenset til OMR 500 per arbeidstaker |
Gebyrene settes ned med 30 % for arbeidsgivere som oppfyller kravene til omaniseringsandel, og dobles for dem som ikke gjør det.
10Visum og opphold
En utenlandsk ansatts rett til å arbeide og bo i Oman er knyttet til arbeidsgiveren. Oppholdsprogrammet for investorer og Golden Residency er programmene som krever en kvalifisert investering.
- Medfølgende familiemedlemmer har opphold ved at den ansatte er sponsor for dem. De kan ikke arbeide uten egen arbeidstillatelse.
Oppholdsprogram for investorer
Programmet har vært i drift siden oktober 2021 under Invest Oman, MOCIIP.
- 10 år: OMR 500 000 i en omansk LLC, et lukket aksjeselskap eller statsobligasjoner. Eller eiendom til en verdi av OMR 500 000. Eller et selskap som ansetter minst 50 omanere. Søkergebyr OMR 551.
- 5 år: OMR 250 000 i en LLC eller et allmennaksjeselskap, eller eiendom av samme verdi. Eller pensjonisttilværelse i Oman etter to års ansettelse, med inntekt på OMR 4 000 per måned. Søkergebyr OMR 326.
Golden Residency
Golden Residency ble lansert 31. august 2025. Den gir en oppholdstillatelse på 10 år som kan fornyes, fra OMR 200 000, gjennom en av sju muligheter.
- Et selskap som er minst ett år gammelt, der søkerens andel har en verdi på minst OMR 200 000.
- En ferdigstilt enhet med skjøte i et integrert turistkompleks.
- Statlige utviklingsobligasjoner i søkerens navn med to år igjen til forfall.
- Børsnoterte aksjer med en markedsverdi på minst OMR 200 000.
- Et bundet innskudd på OMR 200 000 eller mer i fem år, som kan fornyes i perioder på fem år.
- Et selskap med minst 50 omanske ansatte og kapital på OMR 200 000 eller mer.
- Nominasjon fra et selskap som er registrert etter loven om utenlandske kapitalinvesteringer og har kapital på minst OMR 200 000.
Ordningen omfatter slektninger i første grad, uten begrensning på antall eller alder. Innehavere kan ansette inntil tre hjemmehjelpere. Innehaveren er sin egen sponsor, og oppholdet gir ingen arbeidstillatelse.
Hva er endret
- 19. juli 2028Kunngjort: dekning for arbeidsskade for utenlandske ansatte starter, med 1 % bidrag fra arbeidsgiver. Royal Decree 60/2025 flyttet startdatoen fra 2026.
- 19. juli 2027Kunngjort: for utenlandske ansatte betaler arbeidsgiveren 9 % av månedlig grunnlønn inn på en individuell konto i Social Protection Fund. Ordningen erstatter sluttvederlag for ansettelse fra den datoen. Sluttvederlag som er opptjent før den datoen, skal fortsatt utbetales.
- 19. juli 2026Forsikring for sykepermisjon og ekstraordinær permisjon startet, med 1 % bidrag fra arbeidsgiver. Arbeidsgiverens samlede andel ble 14,5 % for omanske ansatte og 2 % for utenlandske ansatte.
- juni 2026Royal Decree 65/2026 innførte bidrag til jobbsikkerhet for omanere som arbeider i andre GCC-stater.
- 26. oktober 2025Ministerial Resolution 602/2025 fastsatte at arbeidstillatelser gjelder i 24 måneder, og koblet gebyrene til omanisering.
- 2. oktober 2025MOCIIP Decision 411/2025 krevde at selskaper med utenlandske eiere skulle ansette minst én omaner etter ett år.
- 31. august 2025Golden Residency ble lansert, fra OMR 200 000.
- 13. juli 2025Royal Decree 60/2025 endret loven om sosial beskyttelse.
- 2. juni 2025Tender Board Circular 2025/2 instruerte offentlige oppdragsgivere om ikke å inngå kontrakter med virksomheter som ikke oppfyller satsene for omanisering.
Denne siden er generell informasjon, ikke juridisk rådgivning eller skatterådgivning.